Hoe een exacte zoekwoordstrategie +63% meer conversies genereerde
SEA-marketing en zoekwoordstrategieën, altijd een uitdagende hersenkraker. Want hoe maak je de keuze voor de juiste strategie? Halverwege september gingen wij beginnen met een strategie die minder uit ging van brede zoekwoorden en automatische biedstrategieën. Er werd gekozen voor dieper in de funnel adverteren met zoekwoorden die relevanter zijn bij het doel. In plaats van een groot publiek aanspreken, gingen wij voor het aanspreken van het meest relevante publiek. Niet alleen het verkeer steeg enorm, het conversiepercentage werd verhoogd naar 19,46% en dat zorgde uiteindelijk voor +63% meer conversies in onze testmaand.
Benieuwd hoe wij dat voor elkaar hebben gekregen? Wij leggen het uit!
Click Through Ratio
Conversiepercentage
Conversies
Na een succesvolle testweek waarin de relevantie van de advertenties gestegen is, kwamen wij tot de conclusie dat het conversiepercentage ook aan het stijgen is. Relevantere advertenties zorgen ervoor dat de bezoeker dichter bij de conversie is. Op basis van de eerste bevindingen, waar de CTR van 16% naar 27% ging, hebben wij besloten om toen het budget ook te verhogen.
De oude strategie was om twee campagnes te hebben, één voor de zoekwoorden welke exact plus zinsdeel ingeschoten waren. De tweede campagne was voor de brede zoekwoorden. In overleg met de klant hebben wij toen besloten om afscheid te nemen van de brede zoekwoorden en de focus te behouden op zoektermen die dichter bij een aankoop zaten. In de praktijk ziet dat er zo uit:
Campagne | CTR Breed | CTR E + PH | Conv.% Breed | Conv.% E + PH |
A | 19% | 18% | 29% | 34% |
B | 10% | 23% | 12% | 13% |
C | 15% | 14% | 6% | 10% |
D | 11% | 21% | 4% | 6% |
Zoekwoorden kunnen op drie manieren ingestoken worden. Deze manier van adverteren zorgt er ook voor hoe groot de scope is. Exacte zoekwoorden breidden qua zoekterm niet uit, waar brede zoekwoorden zorgen voor synoniemen en vervoegingen. Daarnaast worden brede zoekwoorden ook als onderdeel van een zoekterm gebruikt. Dus met een vrij algemeen zoekwoord kun je al op diverse zoektermen gevonden worden. Ook wanneer deze veel irrelevanter blijken.
Type zoekwoord | Eigenschappen |
Exact | Wanneer een gebruiker het exacte zoekwoord invoert, wordt de advertentie getriggerd. |
Zinsdeel | Wanneer het zoekwoord een onderdeel van een zin is, dan wordt de advertentie getriggerd. |
Breed | Wanneer het zoekwoord of een vergelijkbaar synoniem van het zoekwoord onderdeel van een zin is, dan wordt de advertentie getriggerd. |
Het inzetten van exacte zoekwoorden, heeft ervoor gezorgd dat ons conversiepercentage bij alle campagnes omhoog ging. Vanuit onze partner betekent dit dat er ruimte is voor extra budget, waardoor de conversies nóg verder omhoog gingen. Sinds de aanpassingen hebben wij gestaag het budget verhoogd, wat heeft gezorgd voor nog meer verkeer en nog meer conversies. Hieronder een overzicht van de huidige KPI's sinds wij over zijn gestapt naar een exacte zoekwoordstrategie.
Klikken
CTR%
Conversies
Conversiepercentage