Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Wat is een landingspagina? 

Een landingspagina maak je aan om beter gevonden te worden op specifieke zoektermen op een zoekmachine. Zo landen bezoekers op jouw landingspagina om vervolgens over te gaan op conversie of om doorverwezen te worden naar een andere pagina. In de online marketing wordt een landingspagina gebruikt om beter vindbaar te zijn op een bepaald onderwerp, zoekterm of zin. Deze pagina is dan ook een uitstekend voorbeeld! Waarschijnlijk heb je dan ook: 'wat is een landingspagina?' of 'landingspagina' ingetypt op Google. Maar aan welke eisen moet een goede landingspagina voldoen voordat Google deze daadwerkelijk gaat ranken? Lees de handige tips hieronder. 

Wat wil je bereiken met jouw landingspagina? 

Voordat je een landingspagina wil gaan schrijven is het belangrijk een doel vast te stellen. Wat wil je bereiken met het aanmaken van deze pagina en waarom moeten bezoekers via deze zoekterm landen op jouw pagina?  

#1 Kijk naar het zoekvolume 

Ten eerste is het altijd verstandig vast te stellen over welk onderwerp, zoekterm of zin je jouw pagina wil gaan schrijven. Vervolgens kijk je in een zoekwoordplanner of er volume zit op jouw zoekterm, zoekwoord of zin. Een goed zoekvolume op jouw gekozen onderwerp is belangrijk voor jouw landingspagina. Als er namelijk geen mogelijke klanten zijn die zoeken op jou gekozen keyword dan bestaat er ook geen kans dat mogelijke klanten op jouw website zullen landen. Bekijk dus eerst het zoekvolume voordat je een pagina aanmaakt.  

#2 Bepaal de concurrentie  

Oké, je hebt een zoekterm uitgekozen met veel zoekvolume. Ten tweede is zaak dat deze zoekterm weinig concurrentie bevat. Want hoe meer concurrenten schrijven over dezelfde content en keywords hoe moeilijker het is om hoog te scoren in een zoekmachine.  

#3 Stel een duidelijk doel vast 

Ten derde is het belangrijk een duidelijk doel vast te stellen. Wil je meteen een conversie behalen met jouw landingspagina? Maak dan een pagina aan met een duidelijke call to action die mogelijke klanten omzetten tot aankoop. Of wil je juist een informatieve landingspagina schrijven, waar bezoekers informatie krijgen over een bepaalt onderwerp. Zodoende voeg je aan een informatieve landingspagina's 'interne links' toe. Dit zijn links die verwijzen naar andere pagina's op je website. Dit is eveneens goed voor de ranking van je domeinwaarde, maar ook overzichtelijk voor de klantreis van je bezoekers. Je stuurt namelijk je bezoekers op deze wijze naar een andere pagina, waarvan jij wilt dat zij deze bekijken of hier overgaan tot conversie. 

#4 Kijk naar de URL, headers en beschrijving 

Nu je jouw pagina geschreven hebt, is het belangrijk dat ook de URL, H1, H2 H3 koppen en Titles en Descriptions het onderwerp, zoekwoord of zin bevatten. Zo kan een zoekmachine nog beter vaststellen of de content die jij over het desbetreffende onderwerp past bij het keyword. 

#5 Laat je pagina indexeren 

Heb je jouw pagina volledig geoptimaliseerd en toegevoegd aan jouw website? Dan is het verstandig jouw pagina te laten indexeren. Dit kan via een tool zoals Google Search Console. Het is belangrijk om dit doen zodat Google sneller vaststelt dat er een nieuwe pagina is aangevraagd. Zo is de kans groter dat jouw pagina sneller ranked in een zoekmachine zoals Google.  

Voeg een link van jouw landingspagina toe op andere pagina's 

Als jouw pagina nergens gevonden kan worden op jouw eigen website, zal een zoekmachine deze pagina niet erkennen als 'nuttige content'. Daarom is het belangrijk dat je een link van jouw landingspagina toevoegt op een andere pagina op jouw website. Veel websites hebben onderaan de homepage de optie: 'sitemap' staan. Hier staan vaak mogelijke links naar andere landingspagina's, blogs of andere interessante content.  

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen