Webshop regelgeving 2018

nieuwe regels

Voldoet jouw webshop aan de regels? In dit artikel geven we je inzage over de wijzigingen omtrent creditcard betalingen, retourrecht, algemene wet- en regelgeving en de wet AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens). Kortom, alles wat jij moet weten als online ondernemer.

Test je kennis Gratis adviesgesprek

 

 

Opslag creditkaartbetaling verdwijnt

Het is vanaf 14 januari van dit jaar niet meer toegestaan om toeslagen in rekening te brengen bij betalingen met bankpassen of creditkaarten. Deze regel geldt zowel in uw winkel als via uw webshop.

Er zijn een paar uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld creditkaarten op naam van een bedrijf, maar verwacht wordt dat ruim 95% van de transacties onder de nieuwe regelgeving vallen en dat deze opslag dus niet meer in rekening gebracht mag worden.

Nu is de omzetting in nationale wetgeving in België en Nederland te laat in gang gezet, waardoor deze maatregel pas in de zomer van 2018 van kracht wordt. Maar ondertussen voldoen we dan dus niet aan de Europese wetgeving.

Betaalvereniging Nederland adviseert dan ook om de toeslag nu al niet meer in rekening te brengen.

Deze regelgeving is tot stand gekomen vanuit de gedachte dat consumenten betere bescherming moeten hebben. Maar u heeft hier als ondernemer zeker last van. Want gaat dit ten kosten van uw marge, of moet u nu alle producten (ook die cash worden afgerekend) duurder maken om de extra kosten over alle consumenten uit te smeren? Een creditkaart weigeren gaat u ook omzet kosten.  Een lastig dilemma.

 

 


Wetgeving webshops

Als ondernemer kijkt u af en toe met een kritische blik naar uw organisatie, loopt alles nog goed en voldoe ik wel aan alle regels? Alle regels, dat zijn er wel een heleboel. In dit artikel gaan we specifiek in op een aantal regels die bij veel webshops niet correct zijn, helaas met mogelijk grote gevolgen.

Voor een webshop geldt dat alle informatie die ook verplicht op een factuur moet staan, ook op de webshop te vinden moet zijn. En dan ook nog op een makkelijk toegankelijke plek. Voor veel van deze informatie geldt dat opname in de footer een goede plaats is. Dan kan de consument eenvoudig vanaf elke pagina op de webshop de informatie vinden die noodzakelijk is. Een klant laten zoeken naar deze informatie is niet toegestaan. In de Algemene Voorwaarden dit opnemen is dus geen optie.

In de footer een aantal onderwerpen opnemen, zoals wie u bent (met volledige bedrijfsnaam, e-mailadres + minimaal 1 ander contactmogelijkheid (veelal telefoonnummer) bezoekadres, KVK, BTWnr, etc.) is een eenvoudige oplossing.

Er zijn regels in het leven geroepen om de consument te beschermen. En die regels zult u moeten verwerken in uw dienstverlening. Denk hierbij aan informatie over levering (waar wel en waar niet) wat zijn de kosten van de verschillende betaalmogelijkheden (zie ook artikel over creditkaart-betalingen), hoe gaat u om met klachten, bevestigt u bestellingen zoals dat moet (tijdig, volledig, etc.), hoe is uw privacy verklaring (zie artikel over AVG) en hoe gaat u om met retouren?

Vooral deze laatste gaat nog wel eens mis. Hoe is de regel? Een klant heeft een wettelijke bedenktijd, daar moet u duidelijk en correct over communiceren. De klant heeft 14 dagen bedenktijd en u moet dat voor de koop rond is melden. In de footer opnemen en in het bestelproces nogmaals terug laten komen is dan ook het advies.

De hoofdregel is dat vanaf de dag van ontvangst de klant 14 dagen de tijd heeft om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht. Feitelijk betekent dit dat de klant binnen 14 dagen na ontvangst van het product zich bij u moet melden (mondeling, telefonisch, schriftelijk, per mail, per formulier) om aan te geven dat hij gebruik wil maken van het herroepingsrecht.

De klant moet binnen 14 dagen na deze melding het artikel terugsturen. Wees duidelijk in de beschrijving wie deze retourkosten voor zijn rekening bent, bent u dat of de klant? En hoe hoog zijn deze retourkosten? Als er niets wordt vermeld, dan zijn de kosten altijd voor de ondernemer.

Komt een bestelling in meerdere leveringen, dan geldt voor de gehele bestelling dat bij ontvangst van het laatste pakket de herroepingsperiode van 14 dagen in gaat.

U moet aangeven dat u alles terugbetaalt (aanschaf, administratiekosten, portokosten, etc.), u moet ook aangeven binnen welke termijn dat gaat gebeuren. Hier is de hoofdregel binnen 14 dagen na melding van het ontbinden van de koop en dat mag wachten tot het product in goede order retour is ontvangen en verwerkt. En u betaalt op dezelfde wijze terug als de klant de aanschaf heeft gedaan. Een tegoedbon wordt weer een nieuwe tegoedbon.

Om het makkelijk te maken zijn een aantal ondernemers die 3 x 14 dagen aanhouden;

  1. Binnen 14 dagen melden dat je gebruik wilt maken van herroepingsrecht;
  2. Vervolgens binnen 14 dagen retour sturen en
  3. U betaalt dan binnen 14 dagen na ontvangst het aankoopbedrag terug.

Dit zijn heel wat regels, u moet ze niet alleen melden, u moet zich er ook aan houden. Kijk vooral eens op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet voor alle regeltjes en voorbeelden.

Wat zijn nu de gevolgen als u het niet juist omschrijft, op een plaats zet waar klanten het niet kunnen vinden (kleine lettertjes) of u zich er gewoon niet aan houdt? Dan zegt de wet dat de klant het artikel in welke staat dan ook binnen 12 maanden retour mag sturen zonder opgave van redenen en dat u dan verplicht bent om het gehele aankoopbedrag te retourneren. Daar bent u vast geen ondernemer voor geworden.

 

 


Wet AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens)

Vanaf 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze nieuwe Europese privacywet biedt een betere bescherming van de persoonsgegevens van consumenten, maar met meer verantwoordelijkheden voor organisaties die met die gegevens werken.

Wanneer men tegenwoordig alleen al het woord persoonsgegevens hoort, wordt er vaak al gedacht dat er niets meer mag. Dat is natuurlijk niet het geval, maar er moet wel op een zorgvuldige manier mee worden omgegaan. Wat zijn persoonsgegevens nou precies? De definitie leert ons dat dit alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon is. Makkelijke voorbeelden zijn een e-mailadres, telefoonnummer, social media ID, IP-adres, foto, NAW-gegevens en een geboortedatum. Dus alles wat te herleiden is naar een persoon.

Wanneer een persoon een aankoop doet in jouw webshop, worden er een heel aantal persoonsgegevens ingevuld om de koopovereenkomst te volbrengen. Waar je als verkoper om moet denken is dat je alleen om die gegevens vraagt die nodig zijn om zo’n koopovereenkomst uit te voeren. Het adres heb je dus nodig om het op de juiste plek te laten bezorgen en ook de naam van de klant is in zo’n geval erg handig. Ook het e-mailadres is noodzakelijk om de koopovereenkomst uit te voeren. Zo kan de bevestiging per email worden gestuurd.

Toestemming

Je wilt natuurlijk iedereen op de hoogte stellen van jouw product, de aanbiedingen en het laatste nieuws rondom jouw webshop. Je hebt hier echter wel expliciete toestemming voor nodig. Een vooraf aangevinkt hokje is dus onvoldoende. Ook is het laten invullen van een e-mailadres niet voldoende expliciet. Als er een e-mailadres moet worden ingevuld en daarnaast een hokje moet worden aangevinkt met daarachter ‘Ja, ik wil graag op de hoogte worden gehouden van het laatste nieuws en aanbiedingen van ’, dan is dit expliciete toestemming.

Heb je nu een lijst van personen die de nieuwsbrief al ontvangt? Dan moet je kunnen aangeven wanneer, waarvoor, aan wie en de manier waarop er toestemming is gegeven voor het verwerken van persoonsgegevens. Wanneer je dit niet hebt, maar je wilt deze mensen na 25 mei 2018 ook nog steeds een nieuwsbrief sturen, dan kun je een mail sturen met een mededeling van de volgende strekking:

“Door veranderende privacywetgeving moeten wij kunnen aantonen dat u in de toekomst deze nieuwsbrief wilt blijven ontvangen. Door op ‘Ja’ of ‘Nee’ te klikken kunt u uw keuze duidelijk maken. Als u nu op ‘Ja’ klikt, maar in de toekomst toch geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen, dan staat er onderaan elke email de optie tot uitschrijven.”

Privacy verklaring

Ook is het hebben van een privacy verklaring verplicht. Er zijn tal van goede voorbeelden beschikbaar van grote webshops, maar er zijn een aantal facetten die je privacy verklaring in ieder geval moet bevatten. Ten eerste moet de identiteit van het bedrijf, volledig met adresgegevens en een contactadres voor vragen over de privacy verklaring, staan vermeld. Daarnaast moet worden genoteerd voor welke doeleinden de gegevens worden verwerkt. Voor een webshop is dat vaak o.a. ‘het uitvoeren van de koopovereenkomst’. Een ander belangrijk onderdeel is het vermelden van welke cookies je gebruikt en wat daarmee gebeurt. In de verklaring wordt ook vermeld wanneer iemand instemt met het ontvangen van de nieuwsbrief en hoe diegene zich daar weer voor kan afmelden. Het vermelden van de mogelijkheden van de klant tot het inzien van zijn gegevens en het corrigeren en verwijderen is ook verplicht. Daarnaast wordt er verwacht dat er een omschrijving staat van de technische en organisatorische maatregelen die je als webshop hebt getroffen om persoonsgegevens te beveiligen. Een voorbeeld hiervan is dat de webshop draait op een SSL-verbinding.

Dit is lang niet alles wat de AVG ondernemers voorschrijft. Kijk daarom ook eens op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/voorbereiding-op-de-avg Dit kan je weer een stapje verder op weg helpen.

Doe de quiz

 
privacy waarborg

 

ddma lid

Interessant

Portfolio

Omnichannel, POS & Hardware
Online marketing
Website portfolio
Internet marketing kennisbank Webshop portfolio
Online marketing blog  
line f

Beoordeling door klanten : 8.4/10 - 38 beoordelingen

 

Hoofdkantoor

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

 

 

 
line f

Online Marketing

Bankastraat 77,
9715 CJ Groningen

+31 (0)50 305 0023
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

Direct Marketing

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online Marketing Linkedin: Studenten bijbaan

Studenten

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaan

Content Marketing

61 Vitosha bul. 2nd Floor
1000, Sofia, Bulgaria 

+359 (0)89 45 56 344
info@triplepro.bg

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanInstagram: Content MarketingVine: Content Marketing

050 305 00 23


TriplePro Online Marketing
 
Teleurstellende website resultaten?
Samen met onze knappe koppen maak jij wél het verschil

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

TriplePro Online Marketing Bureau