Misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien wel nooit - of misschien ben je zelf al een actieve gebruiker. In deze blog gaan we het hebben over Pinterest – hét online prikbord voor ideeën en toekomstplannen. We leggen je uit wat Pinterest is en hoe je Pinterest zakelijk in kunt zetten voor jouw onderneming.
Wat is Pinterest en hoe werkt het?
Weet je nog, die prikborden van kurk die je vroeger aan de muur had hangen? Eigenlijk kun je Pinterest het beste omschrijven als één groot online prikbord om ideeën te verzamelen, inspiratie op te doen en toekomstplannen te visualiseren. Gebruikers kunnen naast zelf borden aanmaken en pins plaatsen ook borden van anderen volgen en pins ‘re-pinnen’ op hun eigen bord. Zo ontstaat er één groot netwerk van Pinterest gebruikers met dezelfde interesses.
Pinterest wordt dus eigenlijk meer gebruikt als een visuele zoekmachine dan als sociaal netwerk. Het gaat namelijk niet zozeer om sociale contacten -zoals bij Facebook en Instagram- maar meer om het ontdekken van interessante content in beeld. Daar kun je als bedrijf natuurlijk mooi op inhaken. En met wereldwijd gemiddeld 250 miljoen Pinterest bezoekers per maand is het zeker het proberen waard!
‘Pin It to Win It’ | Waarom Pinterest Zakelijk?
Pinterest is dé plek om jouw producten en/of diensten op een visuele manier te presenteren en zo informatie te delen met gebruikers. Je kunt foto’s gebruiken om een pin te maken, maar ook leuke quotes, infographics en zelfs blogs doen het goed op Pinterest. Nadat je een pin hebt geplaatst kan deze door een andere gebruiker op zijn/haar eigen bord bewaard worden - waarna iemand anders dié pin weer bewaart. Zo ontstaat er sneeuwbaleffect met jouw originele pin waar – indien je een zakelijk Pinterest account gebruikt - de link van jouw website bij staat.
Pinterest creëert iedere keer dat jouw pin gedeeld wordt een backlink. Omdat deze links no-follow links zijn heeft het geen effect op je Google ranking, maar vergroot je wél je bereik, merkbekendheid en de kans dat gebruikers doorklikken naar jouw website. Kortom: gratis traffic en branding. Welke ondernemer wil dat nou niet?
Tip: Door de juiste zoekwoorden te gebruiken bij jouw pins en borden kun je trouwens wel in de organische zoekresultaten van Google worden weergeven!
Een ander groot voordeel van Pinterest is de lange levensduur van een pin. Deze heeft een gemiddelde levensduur van ongeveer drie-en-een-halve maand tegenover slechts 90 minuten voor een post op Facebook en Instagram. Dit komt doordat een relevante pin bij zoekopdrachten door gebruikers op Pinterest altijd weer omhoog zal komen, ook al is de pin al redelijk oud.
Claim je website
Door je website te ‘claimen’ in Pinterest laat jij Pinterest weten dat jouw account een officieel zakelijk account is. Nadat je jouw account geverifieerd hebt kun je heel gemakkelijk beelden vanaf jouw website uploaden inclusief een link naar jouw website. Daarnaast krijg je toegang tot de Pinterest Analytics en krijg je een officiële websitevermelding op jouw profiel.
Je claimt jouw bedrijf door via je Pinterestaccount een stukje code te implementeren in jouw website. Deze dient in de < head > van de website geplaatst te worden. De code om jouw website te claimen kun je vinden onder de instellingen van het Pinterest account. Lukt het niet zelf? Laat deze stap dan door jouw marketingpartner uitvoeren.
Ook interessant: Sinds korte tijd is het nu ook mogelijk in Nederland om betaald te adverteren via Pinterest! Hier vertellen we later in een andere blog meer over.
Voordelen van Pinterest op een rijtje
‘Begin To Pin’ | Starten met Pinterest Zakelijk
‘Win the Pin’ | Pinterest tips
En als laatste…