Google mijn bedrijf. Onderweg terug naar het mooie Groningen op zoek naar een restaurantje in de buurt. Je tikt snel restaurant in op je telefoon en hop daar staat een top 3 van restaurant in de buurt. Je checkt nog even de menu kaart en reviews en maakt een keuze. Vijf minuten later zit je aan tafel. Zo snel kan het gaan met Google Mijn Bedrijf.
Veel ondernemers laten kansen liggen door Google Mijn Bedrijf niet of niet goed in te vullen. Dat vinden wij niet slim. Het kost niks, behalve een paar minuten tijd en het kan je vindbaarheid in Google veel goeds doen. Het inzetten van je Google Mijn Bedrijf kan dus echt relevant zijn voor je conversies en omzet. Haal jij er alles uit?
Aan de slag met je online strategie? Veel mensen storten zich direct op SEO en SEA. Een kleine, maar heel belangrijke stap wordt vaak over het hoofd gezien: Google Mijn Bedrijf. En dat is jammer, want deze (gratis!) tool kan je heel veel opleveren.
Je helpt de zoekmachine jouw bedrijf te begrijpen. Goed voor je SEO en dus vindbaarheid.
Jouw merk wordt weergegeven in bij branded search. Belangrijkste diensten en foto's.
Jouw bedrijf in de lokale top drie van Google via de Local Pack. Direct route plannen of bellen.
Reviews in Google verzamelen is gratis, goed zichtbaar en je krijgt sterretjes in je snippet.
Je openingstijden altijd zichtbaar – ook tijdelijke wijzigingen. Zo staat je klant nooit voor een dichte deur.
Plaats direct berichten in Google met Google Posts. Mooie afbeelding erbij en je valt goed op.
Beantwoord vragen van (potentiële) klanten in Google. Duidelijk en heel erg klantvriendelijk.
Bedrijfsgegevens direct op te vragen in Google. Volume is verleidelijk, maar relevantie converteert.
Ken je de Gouden Gids nog? Google Mijn Bedrijf is bijna net zoiets, maar dan actueel en kun je er veel meer mee. Op Mijn Bedrijf laat je de belangrijkste gegevens zien van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: adres, openingstijden, telefoonnummer, omschrijving en recensies. Je kunt alles zelf aanpassen en het is direct aangepast. Heel handig ook als je tijdens je vakantie ander openingstijden hebt. Je kunt tijdelijk aangepaste openingstijden weergeven. Zo staan jouw klanten nooit voor een dichte deur, als ze het ene zinnetje op je website niet hebben gelezen.
Kan de beste overkomen zo zie je maar weer. Hieronder lees je het stappenplan en via deze link kun je gelijk na het lezen van het blog een eigen pagina aanmaken. Kost maar 10 minuten, dus geen excuses.
In het local 3-pack worden de drie meest relevante bedrijven in jouw omgeving getoond in een Google Maps kaart. De local 3-pack is een manier om lokale bedrijven op de eerste pagina van Google te tonen. Onder de kaart vind een bezoeker de naam, adres, openingstijden, het telefoonnummer. Voor mobiele bezoekers is dit erg handig zo, want via de buttons aan de rechterkant kun je direct het bedrijf bellen of de route plannen.
Bij branded search weet je al naar welk bedrijf je op zoek bent. De bezoeker zoekt op een merknaam. Dit komt vaak voor als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar contactgegevens op algemene informatie over het bedrijf. In de zoekmachine komen je foto's naar voren, contactgegevens en een aantal belangrijke pagina's van jouw merk.
Hoe beter jij online bezoekers helpt, hoe beter dat is voor je vindbaarheid. Een Google bedrijfspagina maakt je vollediger en daardoor krijg je voorrang op andere bedrijven. Mits je het goed invult natuurlijk. Wat zeker niet onbenoemd mag blijven zijn de recensies. Ook dat is een rankingfactor.
Mensen zoeken steeds meer lokaal. Dat begon natuurlijk met het toevoegen van de plaatsnaam in zoekopdrachten.Vooral mobiel is Google Mijn Bedrijf erg handig. Inmiddels maken veel mensen standaard gebruik van GPS in hun smartphone waardoor Google weet waar je bent. Daarnaast is het mogelijk om direct het bedrijf te bellen of de route via Google Maps te gebruiken. Je hoeft hierdoor dus niet meer alles te kopiëren, maar binnen 1 klik heb je alles wat je nodig hebt. Je vind dus steeds vaker bedrijven in de regio waar jij je bevindt. Je bedrijvenpagina zorgt ervoor dat je lokaal vindbaar bent. Nieuwe klanten vinden is op deze manier heel makkelijk.
Tot slot kun je in Google Mijn Bedrijf zien hoe klanten jouw profiel gebruiken, hoe ze je hebben gevonden en waar ze vandaag komen. Zo kun jij je customer journey nog beter in kaart brengen.
Denk je nu: ik wil meer? Dat kan, want regelmatig verschijnen er nieuwe blogs en online marketing events waar je gratis aan kunt deelnemen. Het enige wat je daar voor hoeft te doen is je.